luni, 3 iunie 2013

Istanbul, you are not alone !

Poate ca sunteti deja coplesiti de acest subiect, atunci cand m-am decis sa scriu aveam deja peretele retelei de socializare plin de vesti venite din Istanbul cu referire la conflictul dintre guvern si tinerii turci care isi protejeaza si mica farama de verdeata care o mai au. Uite ca a trecut uikendul si acum vad ca mai toata lumea posteaza poze si filmulete cu abuzurile politiei asupra manifestantilor. Este imposibil sa nu fi aflat de acest subiect cu toate ca se spune ca presa cenzureaza si este controlata. Cu toate astea in semn de recunostiinta pentru cei peste 50 de prieteni si cunostiinte din Turcia am spus sa scriu doua randuri.

Am intrebat cativa dintre cei care ii conosc si care locuiesc chiar in mijlocul actiunii sa imi pot face o idee putin mai clara inainte de a asterne vreun rand. Am intrebat doar 5 dar am avut surpriza de a nu fi toti pe aceeasi lungime de unda. Restul, majoritatea, care psotau linkuri pe facebook aveam sa banuiesc ce mi-ar putea spune.

                                   parcul cu pricina, care este printre putinele locuri verzi din oras

Ideea generala este ca "guvernul" a avut frumoasa initiativa de a darama un parc intreg din centrul orasului, chiar langa piata Taxim pentru a construi un banal mall. Ca in orice societate normala, tinerii au protestat importiva acestei initiative, dar mergand si ocupand parcul prin lectura, concerte, adunari. Cu un pic de exces de zel, politia a inceput sa ii atace cu gaze si tunuri de apa, astfel de la o manifestare pasnica a excaladat la ceea ce se vede acum pe net sau televizor (daca se da ceva, ca sincer nu ma uit). Dupa aceasta mutare tinerii turci au inegrit de furie si au inceput sa umple strazile marilor orase. Amicii mei spunand ca s-au saturat de de regimul autoritar care conduce Turcia de 13 ani incoace. Si ca totul se datoreaza guvernului si in special primului ministru Erdogan Recep Tayiip care mai nou i-a facut pe toti cei care beau alcoolici si a sugerat sa ii atarne de copaci in parc ca se pare ca sunt obisnuiti cu asa ceva. Ca sa va faceti o idee de acest personaj priviti urmatorul link: https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ok092KeNRLU

Ideea este ca politistii utilizeaza forta extrema in orice fel de situatii si sunt inflitrati printre grupurile de protestatari pentru a-i destabiliza si crea confuzie. O imagine foarte buna a fost prinsa de la balcon de amicul meu Yucel in care se vede clar ca unii din "protestatari" sunt mana in mana cu politaii.

Ce pot spune, din prisma unei persoane care a fost de 6 ori in Turcia si de vo 5 in Istanbul, este ca tineretul ne seamana foarte mult, poate chiar mai vestici in gandire decat noi, insa cateodata se intampla lucruri ciudate acolo: poate ca nu merge youtube-ul sau cateodata ai comentariile cenzurate.. Eu sper sa se rezolve problema si sa nu degenereze prea mult desi o astfel de zgaltanare ne-ar aduce cu picioarele pe pamant pe noi sau mai ales pe politicienii nostri. Sunt curios in Romania, cati ar fi iesit daca un parc ar fi fost distrus ?


Un comentariu:

  1. In Izmir, ospitalitatea politiei ! http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=XThjR-7F0io

    RăspundețiȘtergere